Monday, March 12, 2012

Mental Rehearsal..

sempena lgi 10 hari nk amik result...
aku nk buad mental rehearsal...
mental rehearsal/raptai minda:s::s::s:aper tu:s::s::s:

aku x tau lha cmner nk explains..
mula2 aku dgar psal nie time cikgu kaunselor bg ceramah..
ianya baek utk kita mencapai kejyaan...
cikgu aku tuh sruh buad dlm bntuk karangan...
yg bertajuk "hary keputusan spm 2011 keluar"
pnjg jgak aku tulis...ade lh dlm 2,3 helai...
hary nie...aku nk buad lgi sekali la mental rehearsal tuh...
sape yg nk baca,baca lha...x nk baca...abaikan...kbye...


"22.MAC.2012 merupakan tarikh keramat bagi pelajar spm 2011..semua candidates pasti dapat merasakan debarannya..tidak terkecuali aku...Pukul 6.30 pagi aku dh bgun utk menunaikn solat subuh..selalunya selepas solat aku pasti akan tidur kembali tetapi pda hary nie aku tidak boleh tidur kerana aku mula rasa tidak tenteram dn tdak boleh tidur kembali..aku mula mencari pakaian untuk digosok..selepas menggosok pakaian,aku pergi mandi..aku asyik memikirkn result yg bakal aku ambil beberapa jam lagi...ibuku memanggilku untuk sarapan pagi..selepas menjamah 2,3 ulas biji kuih,aku pergi ke ruang tamu..aku membuka televisyen..jam menunjukkan pukul 8.00pagi..cerita yg ada hanyalah Malaysia Hari Ini...aku menonton cerita tersebut tetapi fikiran ku jauh melayang shingga ibuku pggil menyuruh aku bersiap...aku memakai tudung...jantungku berdegup laju seperti pelumba formula one membawa kereta(melampau)...di dalam kereta,aku berhayal dan trus berhayal sehingga lah aku terlihat 'signboard' SM TEKNIK TUANKU JAAFAR...perjalanan yg selama ini mengambil masa 1 jam,kini aku rasakn bagai 10 minit sahaja.pantasnya masa berlalu..hatiku sdah tidak tenteram lagi...

Tibanya di pintu gerbang sekolahku,,aku lihat sudah byak kenderaan yg ada di parkir...aku rasa seperti tidak mahu turun dari kenderaan...tetapi apakan daya,aku terpaksa turun..aku membawa ibu bapaku masuk ke dalam dewan besar...aku dan orang tua ku duduk diatas kerusi yg disediakn oleh pihak sekolh...stu perstu ucapan yg didengari...tibalh stu saat,pengetua SMTTJ, Pn Noraziah Binti Ramli naik keatas pntas..pengetua memberi ucapan tahniah kepada semua calon SPM 2011...Dgan suara yg lantang,pengetuaku memberitahu bahawa gred purata sekolah meningkat iaitu 2.0 dan mengiktiraf bhawa Sm teknik Tuanku Jaafar menjadi Sekolah Berprestasi Tinggi(SBT) setaraf dgn SBP...Tepukan gemuruh dari semua org bergema di dlm dewan.. Air mataku mula mengalir...perasaan gembira yg teramat mula menyebulungi driku...Itulah target pengetuaku dan akhirnya kami pelajar spm 2011 dpt merealisasikan impian pengetuaku..

Kini masa yg dinanti-nantikan sudah tiba,,.menurut juruacara seramai 58orang pelajar mendapt 10 A...
hatiku bertambah tdiak keruan..aku cuba menenangkan diriku...stu persatu nama pelajar disebut...beberapa org shabat baekku telah naik keatas pentas...namaku tidak disebut juga...aku gelisah dan mula gelisah...Kini sudah pelajar yg ke 50..namaku tidak juga ada...aku hampir berputus asa...sehinggalah juruacara menyebut "pelajar yg ke-53 yg mendapat keseluruhan A dalam semua mata pelajaran ialah MUZDDALIFAH BINTI ABDUL MANAF dari KELAS 5 PERDAGANGAN 2"...air mataku terus berjurai-jurai...aku kaku tidak terkata lalu memeluk kedua ibu bapaku...kaki ku bagaikn kaku untuk naik keatas pentas..aku naik keatas pentas dan terus memeluk pengetuaku...ucapan tahniah yg diberikan kepadaku...aku rasakn bagai tidak percaya dgn apa yg berlaku...adakah ini mimpi...tapi ini adalah dunia realiti...

selepas itu,aku pergi berjumpa dgn guru yg mengajarku...aku mengucapkan terima kasih kepada cikgu kerana sabar dan trus sabar mengajarku tanpa erti penat lelah...tidak lupa juga kepada kwan2 stu dorm...aku tdak menyangka kerana 10 org ahli dorm aku mendapt straight A dn selebihnya mendapt 9 dan 8A..tepat jam 2..aku diajak pulang..aku rasakn seperti tdak mahu pulang kerana aku belum puas melepaskn rindu kepda kwan2ku...selepas ini pasti sukar utk bertemu kembali kerana sibuk dgn kerjaya masing2...di dlm kereta,aku asyk memandg ke arah keputusan aku...aku masih lagi tidak percaya dgn apa yg aku dpt..aku bersyukur kepada Allah kerana tnpa keizinanNya pasti aku tidak akn berjaya...Alhamdulillah..."

maaf kalau karangan nieh x bgus..maklumlh dh lmer x tulis karangan..tatabahasa pun jgn komen..



itulah mental rehaersal..ia merupakn pendorong utk kita mencapai kejayaan..
mental rehearsal ini sepatutnya ditulis sebelum menjalani peperiksaan,
dan diletakkan diatas meja blajar...
agar kita lebih semangat...yg aku tulis kt atas tuh pendek jer..
sebenarnye aku tulis lagi pnjg dulu...
tpi aku x ingt sgt lh...hehe...dan aku harap ianya menjadi kenyataan..AMIN...

aku tag Syahfain dan Mastura..
korg buat jgk eh

No comments:

Post a Comment