Saturday, August 17, 2013

Raya 2013

Assalamualaikum,lama da kan x update blog ni. aku busy skit ar.byak bnda nk kne buat.smpai pening kepala x tau mne patut dibuat dulu.jom.aku nk tulis pasal raya 2013.
sehari before raya,cuma ade aku,akak aku dan abg aku no3, abg yg lain raya dirumah mak mertua. kuih raya mmg aku dh siap kan seminggu before raya,raya thun nie 100% kuih raya buat sndri.aku buat tau sbb aku kan menganggur,so terrajin pulak nk buat kuih. before raya,ayah aku msak lemang, mak aku msak lontong,nasi impit,kuah kacang,rendang daging. aku ngan akak aku ade lah tolong2.gila x tolong,kene bebel weh. hahaha. before masak aku mengemop satu rmah. pergh penat dye x terkata, after mop kene pulak kacau rendang,mmg mengancam lah,bau dye. aku siap kate kt mak aku "mak nk buka bole,,x tahan dh nie bau rendang" nmpk x kebudak budakn aku..hahaha.. buka puasa,,mmg lemang aku sambar dulu,,sorry aku x mkn nasi impit,,aku x suka.aku mkn lemang sahaja..huhuhu.. mlm raya xbuat ape,,rehat2 jer sbb pagi smpai ptg dh masak.
 

RAYA PERTAMA
pagi raya,,ehh lupa nk ckp,,aku raya kt rmah jer,,nk tau,,pagi raye dgn selamba badak jer aku bgun lewat..haha..sedap btul tido hahaha.. sarapan pastuh gi semayang raya,,sunat mkn sebelum solat raya kan..
bunyi mcm aku pegi,,tpi sebenarnyer x pegi..hahaha..dh bgun lewat nk pegi apenyer... lepas abah dan abg2 aku balik masjid,,kiteorg bermaaf maafan dan makan second round..MAKAN jelah.. after mkn mengemas dan balik kg pahang.. mmg aku akn balik kg after semyg raya.. balik kg sgt best walaupun x semua adik2 ayah aku ade..meriah kau.. balik kg pegi rmah wan aku,onyang,wan ndak, dan wan teh,wan induk
mmg mkn jelah,, umah onyang ngan wan teh mkn laksa..umah wan ndak mkn bakso...
part mkn bakso pling best,,,semua org mata berair,,mulut merah...tulahhh letak sambal x igt dunia..pedas kemain,,aku mkn rilex jer walaupun hakikatnya tengah menahan pedas..haha..aku suka pedas,,pedas lah best..hahaha

tahun nie baju x der tema,,tpi ramai pulak yg pkai baju hijau,,akak aku kate sixsense,,cis kek..baju raya aku ade warna hijau tpi x siap jahit,,nangis weh baju x siap jahit..mak aku kate pkai bila nk msuk u..huwaaaaa..
balik jer rmh wan aku,,mmg semua terdampar,,,seperti dugong kekenyangan..haha penat kau..
lpas asar gitu,,aku balik rmh kat juasseh.. makcik2 kazen2 x bg aku balik,,suh aku stay smpai raya ketiga,,tpi aku x nak,,aku x bwak baju lahhhh..klau ikutkan hati mmg aku nk stay pun,,best lah bila lepak ngan dyeorg..

RAYA KEDUA

raya kedua,,pagi2 aku pegi sri menanti rmah tokcik..pegi pagi sbb pilah selalu jam..tuh yg mlas uh..
lpas tuh tgahari balik umah nk masak sbb adik2 ayah aku nk serbu rmah aku,,
before dyeorg smpai umah aku,,mcm2 bnda terjadi,,first icha(kazen aku umo 2thun) terkurung dlm kereta,,satu jam jugak nk kuarkan dye,,pastuhh rumah wan aku terkunci,,pasthree abg sedara aku xcident,,tpi dye x ape2 cuma kereta teruk giler.. byak btul halangan dyeorg nk dtg rmah aku kan..
lpas tuh dyeorg gi jlan raya,,aku tggal sbb kawan aku kate nk dtg,,tpi x jdi dtg...owhhh x per x kesah..

RAYA KETIGA

again balik kg pahang sebb ade mesyuarat keluarga dan majlis pertunangan wan de aku..wan aku muda tau,,lebih muda drpda abg aku,,taraaa!! nie lah wan aku,,dh ade byak cucu dan ade 2org cicit...hahaah

selesai wande aku tunang,,kteorg mesyuarat keluarga,,dalam mesyuarat aku dpt 100inggit sbb aku dapat msuk U..yeahh,,klau msuk u dapt 100,,klau kecemerlgan peperiksaan dpt rm50,rm30..melahirkan anak,berkahwin,msuk hospital,berkhatan,pergi haji..semua tuh dpt duit..tpi antara ahli jelah,,ahli2 semua adalah keluarga,, tiap thun mesyuarat akan dilakukan pada raya kedua dan ketiga..
 

yeahhh raya thun ni,,duit raya mcm byak sikit dripada sebelum2 nie..hahah..seronoknyer,,boleh lah guna utk beli brg msuk u..huhu..x yah guna duit abah..hahaha..

RAYA KEEMPAT
aku x pergi mne2,,ddk rmah jer,, tgahari kawan aku ade call nk dtg rmah.. dlam pkul 2 dyeorg dtg,,
mula2 hanya nazri,aidil,syukri,khabir dan najib(mazlan) jer yg dtg..pastuh dlm pkul 3 ptg najib(arif) lak dtg..
pastuh dyeorg kne tggu imran dan mahadi dtg...nak tau..pkul 4 ptg baru dyeorg balik..x beragak lamanyer..
sedara pun x dtg lama cmtuh...air smpai 2 kali aku buat...hahaha.. mak ayah dan abg2 aku ade,,tpi dyeorg ddk bilik..so aku jelah yg layan dyeorg..dyeorg dh buat cam umah sendri dah.. lantak kau,,aku x kesah pun..hahaha aku lak smpai bosan tggu dyeorg bila nk balik...hahaha x baik halau,,,hahaha.. layan bdak2 nie bole jdi gila aku,,x sah lah klau gelak x ngalir air mata..hahaha..pastuh mlm pegi rmh bibik kat kuala kepis..

RAYA KELIMA
semua adik beradik aku ade kat rmah..best sgt!!..dyeorg nie pntang aku ade duit byak skit,,pastuh sruh aku belanja...haihh..memcm nk ehh,,pizza lah kfc lah...smpai bergaduh samaada nk beli pizza ke kfc..
aku punya duit,,sukati akulah nk beli apepun...haha..last2 aku decide beli kfc.. bila aku nk belanja,,x der sape pulak nk anta aku pegi beli kfc,,kang aku drive sndri kang haa...haha.. aku ckp ngan along suh anta,,dye buat bodo main komputer,,ckp ngan angah,, dye ckp nntlah pegi,, dgn alang...x mgkin aku ckp ngan alang hahaha.. last2 along yg hantar,, dptlah mkn kfc...bukan senang aku nk belanja nie...hahaha

RAYA KEENAM
beraya di bank islam kuala pilah,,,hahaha sbb nk byar yuran msuk U..

RAYA KETUJUH
ddk rmah tgok tv..pastuh ptg dpt berita yg kazen mak aku meninggal...ayah aku decide nk balik kg perak esoknyer..

RAYA KELAPAN
4.00 am aku dh gerak balik kg perak,,sbb arwah nk tanam pagi,,so kne gerak awal,,takut x sempat smpai..
smpai kg pukul 8.30 pagi,,bole bawak laju sbb x de kereta pagi2 buta..aku mmg tido lah dlm kereta,,
dh setahun dh aku x balik kg perak,,mmg rindu nk jumpa nenek kt perak..huhu..
dh alang2 balik kg,,beraya lah sekali..tpi aku x tdo perak pun sbb esokknya aku ade kelas,,
xbole batal kelas uh,,,huhu...sian ayah aku..msty penat drive an...huhuhu..

bak kate kazen aku,,ini bru ade 40%...huhu..keluarga belah mak pun besar jugak...adik beradik mak ade 13 ker 14 camtuh..haha aku lupa...

okelah...mcm pnjang jer kan...huhu..
assalamualaikum..

No comments:

Post a Comment